Vuokranmaksu

Vuokranmaksupäivä on aina kuun toinen arkipäivä. Vuokra maksetaan huoneistokohtaisella viitteellä, joka on laskussa. Jos viitettä ei jostain syystä voi käyttää, ilmoitetaan maksun viestikentässä vuokralaisen nimi ja osoite.

Vuokranmaksuun liittyvissä kysymyksissä tai ongelmissa ota yhteyttä NAL Asuntojen vuokravalvontaan sähköpostitse (vuokravalvonta@nalasunnot.fi) tai soittamalla 09 7745 3616 (ma–to klo 12–14.30).

Ongelmia vuokranmaksussa?

Asukkaiden käytössä

NAL Asuntojen asukkaiden käytössä on useita palveluita. Muista hyödyntää etusi!

Internet

Asuntojen vuokraan kuuluu Elisan 10M:n laajakaistayhteys (nopeus 10 M). Ensimmäisen vuokranmaksun yhteydessä veloitettavan 30 euron avausmaksun jälkeen nettiyhteyden käyttö on ilmaista.

Yhteyden nopeuden kasvattaminen on mahdollista rekisteröimisen yhteydessä tai jälkikäteen. Voit halutessasi myös sopia toisen palveluntarjoajan kanssa internetin tilauksesta ja maksaa siitä normaalin kuukausimaksun. Avausmaksu pitää joka tapauksessa maksaa vuokraan sisältyvästä nettiyhteydestä.

Saat nettiyhteyden käyttöösi soittamalla Elisan asiakaspalveluun ja kertomalla yhteystietosi.

Saunat ja pyykkitupa

Useimmissa taloissa on asukkaille tarkoitettu ilmainen sauna sekä pyykkitupa.

Tarkemmat ohjeet talosi sauna- ja pyykkitupavuorojen varausta varten saat NAL Asuntojen asiakaspalvelusta. Katso yhteystiedot.

Autopaikat

Useissa taloissamme on muutamia autopaikkoja asukkaiden käyttöä varten. Oman talosi vapaista autopaikoista voit tiedustella NAL Asuntojen asiakaspalvelusta.

Talon Facebook-ryhmä

Useimmilla taloillamme on käytössä oma Facebook-ryhmä, jossa voi pitää yhteyttä naapureihin, keskustella ajankohtaisista asioista, lainata tavaroita tai myydä huonekaluja. Useimmiten Facebook-ryhmä löytyy hakemalla talosi osoitteella ryhmää Facebookista. Voit myös tiedustella oman talosi Facebook-ryhmästä alueesi asumisohjaajalta.

Asumisohjaus- ja neuvonta

NAL:n asumisohjaajat ovat tavattavissa taloillamme säännöllisesti ja heiltä voit kysyä mitä tahansa asumiseen liittyvää.  Ole rohkeasti yhteydessä! Oman talosi asumisohjaajan tiedot löydät talosi ilmoitustaululta tai tämän sivun kautta.

Talotuutorit

Talotuutori on yksi talon asukkaista, jonka työnä on lisätä viihtyvyyttä, yhteisöllisyyttä ja arjen sujuvuutta omassa asuintalossaan. Talotuutori saa NAL Asunnoilta palkkaa työstään. Työtehtävät koostuvat esimerkiksi yhteisen toiminnan järjestämisestä, naapureiden auttamisesta, talon yleisilmapiirin silmälläpidosta ja uusien asukkaiden perehdytyksestä talon tavoille. Tuutori pääsee kehittämään tehtäviään omiin taitoihinsa ja kiinnostuksen kohteisiinsa sekä talonsa tarpeisiin sopiviksi yhdessä NAL Asuntojen ja alueen asumisneuvojan kanssa.

NAL Asuntojen vuokrataloissa toimii tällä hetkellä neljä talotuuria. Lue lisää tuutoreiden työstä.

Asunnon kunnossapito ja viat

Vuokralaisen vastuulla on pitää asunnosta hyvää huolta. Asunnosta pitää huolehtia, jotta se säilyy viihtyisänä eikä kulu tarpeettomasti. Siivoaminen on tärkeää myös asukkaiden terveyden kannalta, sillä epäpuhtaudet voivat aiheuttaa terveysongelmia.

Jos asukas ei pidä hyvää huolta asunnostaan, voi hän vuokrasuhteen päättyessä joutua korvaamaan vuokranantajalle aiheutuneet vahingot tai tarvittavat siivouskulut. 

Siivousohjeet

Jos siis et halua poismuuttaessasi lisälaskua, tutustu siivousohjeisiimme! Asunto tietenkin kuluu käytössä, mutta vuokralaisen on hyvä tietää, että mikä on asunnon normaalia kulumista ja mikä ei .

Vikailmoitus

Jos asunnossa on jotain vikaa tai korjattavaa, ole yhteydessä talon huoltoyhtiöön. Kiireelliset vikailmoitukset, kuten vesivahingot, on tehtävä välittömästi huoltoyhtiölle kellonajasta riippumatta. Huoltoyhtiön tiedot löydät talon ilmoitustaululta tai Asunnot-välilehdeltä oman talosi sivulta. Voit etsiä omaa taloasi katuosoitteen tai asuinalueesi nimellä sivun ylälaidan etsi-toiminnolla.

Sisäilma

Tuntuuko sisäilma asunnossa huonolta?

Asunnoissa on ilmanvaihtojärjestelmä, joka pitää asunnon sisäilman puhtaana. Ilmanvaihtokanava kuljettaa ummehtuneen ilman pois ja tuo raikasta ilmaa sisälle.

Ilmanvaihtokanavan edessä on venttiili. Huomaathan, että venttiilejä ei saa tukkia, laittaa kiinni tai niiden asentoa ei saa muuttaa! Tämä sekoittaa ilmanvaihdon. Asunnon ilma voi tulla epäterveelliseksi ja aiheuttaa hometta.

Ensisijaisesti sisäilman laatuun voi vaikuttaa siivoamalla, viemällä roskat tasaisin väliajoin pois ja ylläpitämällä asuntoa oikein.

On tärkeää puhdistaa poisto- ja tuloventtiilit säännöllisesti pölystä pintapuolisesti. Kun käyt suihkussa tai laitat ruokaa, laita liesituuletin täysille.

Kosteus aiheuttaa huonoa sisäilmaa, joten vältä pitkiä suihkuja, sillä ne keräävät pieneen asuntoon kosteutta. Kuivaa pesuhuone huolellisesti käytön jälkeen, äläkä kuivata asunnossasi isoja pyykkimääriä kerralla.

Asunnon lämpötila

Tuntuuko asunto kylmältä?

Monesti koti saattaa tuntua alkusyksystä viileältä. Silloin kun ulkolämpötilat vaihtelevat, lämmitysjärjestelmä ei ehdi reagoida lämpötilojen muutoksiin, eikä siksi vielä ala lämmittää. Lämmitys tehostuu, kun lämpötila asettuu pysyvästi kylmän puolelle.

Jos ulkolämpötila on ollut jo pidemmän aikaa viileän puolella, mutta asunto tuntuu yhä kylmältä, tee seuraavat tarkistukset:

  • Mittaa asunnon lämpötila.

Ihmiset kokevat lämpötilat eri tavoilla, eikä kylmä patteri automaattisesti tarkoita, että sisälämpötila on alhainen. Asuntojen suositeltu lämpötila lämmityskaudella on n. 20–22 ˚C. Lämpötila tulisi mitata reilun metrin korkeudelta, ei ulkoseinän tai ikkunoiden läheltä.

  • Tarkista patterit.

Jos asunnon lämpötila näyttää alle 20 astetta, tarkista, että patterit toimivat. Varmista, ettei pattereiden edessä tai päällä ole paksuja verhoja tai huonekaluja estämässä lämpimän ilman kiertämistä ja sekoittamassa patterin toimintaa. Varmista myös, että patterin säätönuppi on vedetty ääriasentoon (jos säätönupin maksimi on esimerkiksi kolme, varmista että olet vääntänyt nuppia yli kolmosen).

Jos asunto on näiden varmistusten jälkeen ja mittauksen perusteella kylmä, laita Oumanin asiakaspalveluun sähköpostia asiakaspalvelu@ouman.fi  tai soita 0424 840 700. HUOM!  Kaljaasi Auroran kuja 3:n, Kirjanpitäjänkuja 5:nnen, Jukolantie 15:nnen, Katajalaakso 1:sen, Kyöstinpolku 4:n ja Koulukatu 11 A:n asukkaat ovat yhteydessä oman talonsa huoltoyhtiöön.

Tuntuuko asunto kuumalta?

💧Tarkista, että asunnossa olevat ilmanvaihtokanavien venttiilit eivät ole pölyssä, kiinni tai niiden edessä ei ole mitään, mikä estää ilman vaihtumisen.

💧️Pidä ikkunat ja ovet kiinni päiväsaikaan, kun ulkona on kuuma.

💧Tuuleta asuntoa viileimpään aikaan päivästä. Jos mahdollista, avaa ikkunat eri puolilta asuntoa, jolloin saat asuntoon läpivedon.

💧Laita verhot ja sälekaihtimet kiinni päiväksi. Sulje kaihtimet niin, että pullea puoli jää ulospäin, jolloin auringonvalo heijastuu paremmin pois.

💧Minimoi sähkölaitteiden käyttö. Sähkölaitteet kuumentavat ilmaa ympärillään, joten vältä esimerkiksi uunin käyttöä ja sulje televisio ja tietokone kun et tarvitse niitä.

💧 Kosteus lisää kuumuuden tunnetta, joten vältä myös pitkiä suihkuja ja isojen pyykkimäärien kuivattamista asunnossa helteillä.

Osta lämpömittari, jolla voit mitata huoneen lämpötilan. Jos näistä vinkeistä huolimatta kotisi jämähtää 32 asteeseen, ota asiakaspalveluun yhteyttä ja mietimme yhdessä miten voimme auttaa!

Muutostyöt

Asukkailla ei ole oikeutta tehdä asunnoissa remontteja tai muutoksia. NAL Asunnot teettää kaikki muutostyöt ammattilaisilla, jotta asuntojen laatutaso pysyy hyvänä.

Tuholaiset

Tuholaisia ovat esimerkiksi elintarviketuholaiset (esim. faaraomuurahaiset ja riisihäröt), tekstiilituholaiset (kuten vaatekoit ja turkiskuoriaiset) sekä jyrsijät (esim. rotat ja hiiret). Tämän esitteen avulla voit tunnistaa mahdollisen tuholaisen. Jos havaitset tuhoeläimiä, ota niistä kuva ja ilmoita heti isännöitsijälle (isannoitsija@nalasunnot.fi).

Huolellinen ja säännöllinen siivous, jätteiden nopea pois vienti ja yleinen hygieniasta huolehtiminen pitävät tuholaiset loitolla. Kiinnitä erityistä huomiota hyllyjen, jalkalistojen ja kaappien puhtaana pitoon.

Häiriöt

Kaikilla on oikeus elää kodissaan turvallista ja rauhallista elämää! Kaikkien asukkaiden tulee noudattaa yhteisiä järjestyssääntöjä. Asunnossa tai yhteisissä tiloissa ei saa häiritä naapureita. Etenkin klo 22–07 on vältettävä melua.

Häiriöilmoitus

Jos naapurisi häiriköi, keskustele ensin hänen kanssaan tai soita tarvittaessa poliisi paikalle. Mikäli häiriöt jatkuvat, ilmoita asiasta isännöitsijälle (isannoitsija@nalasunnot.fi) tai talosi asumisohjaajalle. Kerro viestissä:

  1. nimesi, osoitteesi ja yhteystietosi
  2. naapurisi nimi ja asunnon numero
  3. millaista häiriötä naapurisi on aiheuttanut ja milloin.

Ilmoittajan henkilöllisyys jää ainoastaan vuokranantajan tietoon.

Huumausaineiden käyttö ja kasvattaminen on Suomen lain perusteella kiellettyä, eikä NAL Asunnot salli tätä asunnoissaan ja kiinteistöjensä alueilla missään tilanteissa. Kaikki tapaukset ilmoitetaan viranomaisille ja vuokranantaja ryhtyy toimenpiteisiin vuokrasopimuksen päättämiseksi.

Järjestyssäännöt

Jotta asuminen on turvallista ja mukavaa, kaikkien asukkaiden pitää noudattaa samoja sääntöjä. Asukkaiden on huolehdittava myös siitä, että heidän vieraansa noudattavat sääntöjä. Tutustuthan järjestysääntöihin huolella!

Huomaathan, että sääntöjen rikkominen voi johtaa vahingon korvaukseen tai vuokrasopimuksen päättymiseen.

Asukastoiminta

NAL:n paikallisyhdistysten asumisohjaajat järjestävät asukkaillemme ilmaisia tai edullisia asukastapahtumia kuten leffailtoja ja liikuntatapahtumia. Kaikilla taloillamme on myös asukastoimikunta, joka päättää talon yhteisistä asioista, kuten siitä mihin talon rahoja käytetään. Lähde mukaan toimintaan! Tietoa talosi asukastoiminnasta saat alueesi asumisohjaajalta. Asumisohjaajan tiedot löytyvät talosi ilmoitustaululta.

Muutokset asumisessa

Asunnon vaihto

Asutko asunnossamme ja sinua kiinnostaa asunnon vaihtaminen? Asunnon vaihtaminen on mahdollista, jos syynä on perhekoon kasvaminen tai pienentyminen tai uusi työpaikka/opiskelupaikka kaukana nykyisestä asunnostasi. Vaihtamismahdollisuus on kuitenkin näissäkin tilanteissa tapauskohtaista ja riippuu sen hetkisestä asuntotilanteesta. Ennen vaihtamista asukkaan on pitänyt asua nykyisessä asunnossaan vähintään vuoden ajan. Asunnon vaihtamisesta peritään 80€ erillistarkastusmaksu, joka tulee maksaa vaikka vaihto ei toteutuisi. Jos olet kiinnostunut vaihtamaan asuntoa, ota yhteyttä NAL Asuntojen asiakaspalveluun ja kerro tilanteestasi.

Kämppiksen / avopuolison kanssa asuminen

Voit halutessasi jakaa asuntosi kämppäkaverin tai tyttö/poikaystäväsi kanssa. Kaikista asuntoon muuttajista pitää tehdä kirjallinen tuloilmoitus asiakaspalveluumme ja huoltoyhtiölle. Avainten unohtuessa huoltoyhtiö avaa oven vain virallisesti asunnossa kirjoilla oleville asukkaille. Kaikkien asunnossa asujien pitää myös maksaa erillinen vesimaksu.

Tuloilmoituksessa pitää kertoa muuttajan henkilötiedot, asunnon osoite ja numero sekä muuttopäivä.

Alivuokraus tarkoittaa, että päävuokralainen ottaa toisen henkilön asumaan kanssaan. Päävuokralainen on edelleen vastuussa vuokranmaksusta ja asunnon kunnosta. Mikäli halutaan, että toinen henkilö lisätään vuokrasopimukseen, noudatetaan normaalia asukasvalintaprosessia, eli hänet kutsutaan haastatteluun ja häneltä pyydetään samat liitteet kuin muiltakin hakijoilta.

Jälleenvuokraus

Jälleenvuokraus tarkoittaa, että päävuokralainen vuokraa asunnon toiselle henkilölle. Jälleenvuokraus on mahdollista, kun päävuokralainen muuttaa toiselle paikkakunnalle tai ulkomaille opiskelun tai työn takia. Vuokralaisen tulee aina kysyä vuokranantajalta lupa asunnon jälleenvuokraamiseen.

Päävuokralainen on itse vastuussa asunnosta ja vuokranmaksusta, vaikka olisikin jälleenvuokrannut asunnon. Jälleenvuokraussopimus on päävuokralaisen ja vuokralaisen keskinäinen sopimus, josta on hyvä toimittaa vuokranantajalle kopio. NAL Asunnot antaa luvan jälleenvuokrata asunnon yleensä maksimissaan puoleksi vuodeksi. Jos jälleenvuokraus kiinnostaa sinua, ota yhteyttä NAL Asuntojen asiakaspalveluun ja kerro tilanteestasi.

Huomaathan, että AirBnb-vuokraaminen ei ole NAL Asuntojen asunnoissa sallittua.

Jäikö jokin epäselväksi? Tutustu usein kysyttyihin kysymyksiin sekä lue keneen ottaa yhteyttä eri tilanteissa!